
Sprawdź
Inspiracje ze świata
Inspiracje w Synergii
To nasza siła napędowa. Pozwala odkrywać to, co jeszcze nie zostało odkryte.
To zachęta do eksplorowania nieznanego i tworzenia niezwykłych rozwiązań. Dzięki inspiracjom ożywiamy wyobraźnię i przełamujemy bariery zwątpienia. Zmieniamy świat, otwierając się na nowe idee i pasje. Inspiracje dają nam odwagę, by zerwać z tym, co zastane i przestarzałe. Pomagają unikać mielizn i ślepych zaułków, otwierają możliwości kreowania innowacji społecznych.
Lista inspiracji

Chór narzekań
Chór narzekań to projekt fińskiej pary artystów – Tellervo Kalleinen i Olivera Kochta-Kalleinen, który został po raz pierwszy zrealizowany w 2006 roku. Od początku idea była udostępniona na zasadzie open source, co sprawiło, że szybko rozprzestrzeniła się na inne miasta, kraje i kontynenty. Na czym polega ten pomysł? Na wyartykułowaniu i wyśpiewaniu frustracji – zarówno osobistych, jak i społecznych, związanych z sytuacją, brakiem sprawczości, czy lokalnymi konfliktami. W języku fińskim istnieje słowo *valituskuoro*, oznaczające sytuację, w której kilka osób narzeka równocześnie. Kalleinenowie postanowili wykorzystać tę społeczną energię, która rodzi się, kiedy jesteśmy na coś oburzeni, nadać jej nazwę i potraktować jako paliwo do działania oraz mówienia o sprawach wprost. Do każdego chóru przygotowywane jest nowe libretto, które wspierają profesjonalni muzycy i dyrygenci, pomagający amatorom w wyrażeniu ich frustracji. Twórcy opracowali również tutorial, który pokazuje, jak stworzyć własny chór. Narzekanie ma moc!

The Open Book Of Social Innovation
The Open Book of Social Innovation to publikacja wydana przez Young Foundation, która stanowi kompendium wiedzy na temat innowacji społecznych. Książka została stworzona w celu zrozumienia i promowania innowacji, które mają na celu rozwiązywanie problemów społecznych poprzez nowatorskie podejścia. Publikacja ma na celu inspirowanie czytelników do podejmowania działań na rzecz innowacji społecznych oraz dostarcza wiedzy potrzebnej do skutecznego projektowania i wdrażania nowych rozwiązań w odpowiedzi na istniejące wyzwania społeczne.

Designing for Public Services
Designing for Public Services to publikacja stworzona przez IDEO, która koncentruje się na zastosowaniu metod projektowych w kontekście usług publicznych. Celem dokumentu jest pokazanie, jak design thinking oraz podejścia oparte na użytkowniku mogą być wykorzystane do poprawy jakości i efektywności usług świadczonych przez instytucje publiczne. Designing for Public Services ma na celu inspirowanie projektantów, urzędników i decydentów do przyjęcia bardziej innowacyjnych i użytkownikocentrycznych podejść w tworzeniu i wdrażaniu usług publicznych, co przyczynia się do lepszego zaspokajania potrzeb społeczeństwa.

Otwarty krąg żałoby
Jedną z najciekawszych inicjatyw, które pojawiły się w Polsce na przestrzeni ostatnich kilku lat, jest Instytut Dobrej Śmierci. To fundacja, która pierwotnie powstała jako oddolna grupa społeczna zrzeszająca osoby pragnące edukować i zwiększać świadomość na temat umierania, żałoby oraz odchodzenia. Wszystkie działania Instytutu wpisują się w narrację „death positive”, czyli zachęcają do otwartej rozmowy na temat śmierci i procesu odchodzenia. Jedną z kluczowych aktywności Instytutu są kręgi dla osób w żałobie — spotkania (również w formule online), podczas których uczestnicy mogą dzielić się swoimi refleksjami oraz otrzymywać wsparcie od innych. W Instytucie realizowane są także kręgi tematyczne, takie jak krąg dla rodziców po stracie dziecka, krąg po stracie samobójczej czy krąg żałoby po zwierzętach.

Ostry dyżur
W dobrym procesie nie chodzi tylko o zaprojektowanie rozwiązania, które będzie działało, ale o takie, które będzie działało i uda się je wprowadzić na stałe. Kluczem do tego jest dogłębne zrozumienie problemu. Świetnym przykładem takiego podejścia były badania brytyjskiej służby zdrowia prowadzone przez Design Council. Skupiliśmy się na jednym z nich — poszukiwaniu rozwiązania problemu przemocy i agresji na ostrym dyżurze, które skutkowały absencją, brakiem motywacji oraz brakiem chętnych do pracy wśród personelu medycznego. Aby zrozumieć, skąd bierze się wysoki poziom agresji na izbie przyjęć, badacze przyjęli rolę pacjentów — zastosowano m.in. badania etnograficzne. Zakładano, że problem postrzega się zupełnie inaczej, kiedy doświadcza się ostrego dyżuru, czekając godzinami w kolejce lub leżąc na szpitalnym łóżku. Okazało się, że niepewność związana z procedurami, czasem oczekiwania i chaosem, potęgowana stresem, prowadziła do zachowań agresywnych.

The Field Guide to Human-Centered Design
The Field Guide to Human-Centered Design to przewodnik stworzony przez IDEO, który ma na celu wprowadzenie do praktyk projektowania skoncentrowanego na użytkowniku. Przewodnik ten jest skierowany do projektantów, innowatorów społecznych oraz wszystkich, którzy pragną wprowadzać zmiany i rozwijać innowacyjne rozwiązania w różnych kontekstach. The Field Guide to Human-Centered Design stanowi cenne źródło wiedzy dla tych, którzy chcą wprowadzać innowacje w sposób, który uwzględnia potrzeby i doświadczenia ludzi, co może prowadzić do bardziej efektywnych i użytecznych rozwiązań.

Dobra kuchnia
Duński projekt **Det Gode KØKKEN** (pol. Dobra Kuchnia) jest doskonałym przykładem na to, że współpraca urzędników, badaczy, projektantów i mieszkańców przynosi znakomite efekty. W 2007 roku urząd miejski w duńskim mieście Halstebro postanowił zmodyfikować system dożywiania osób starszych. Początkowo celem było stworzenie kampanii, która poprawiłaby wizerunek tej usługi. O pomoc poproszono agencję Hatch&Bloom, która wraz z zespołem składającym się z antropologów i projektantów przystąpiła do pracy. Uznano, że nie chodzi tylko o przygotowanie nowych, bardziej atrakcyjnych wizualnie opakowań na jedzenie, ale o zrozumienie, dlaczego, mimo wzrastającej liczby osób starszych wymagających pomocy żywieniowej, miejskie jedzenie nie cieszy się popularnością, pomimo niewielkich kosztów dostarczenia posiłków. Badacze towarzyszyli seniorom w domach, rozmawiali z pracownikami kuchni oraz jeździli z dostawcami jedzenia, zbierając cenne informacje i spostrzeżenia.

Mieszkanie dla seniorek
W Rybniku od 2022 roku funkcjonuje wspólne mieszkanie dla seniorek. Władze miasta przeznaczyły lokal dla czterech kobiet w wieku senioralnym, które z powodu wieku i stanu zdrowia mają trudności w codziennym funkcjonowaniu, ale nie wymagają całodobowej opieki. Wcześniej były to osoby, które pozostawały już w systemie opieki społecznej miasta, więc ich sytuacja zdrowotna, rodzinna i ekonomiczna była znana opiekunom socjalnym. Obecnie w mieszkaniu mieszkają trzy panie; czwarta musiała je opuścić z powodu pogarszającego się stanu zdrowia, który wymagał specjalistycznej opieki. Wspólne mieszkania to metoda walki z samotnością oraz sposób na utrzymanie samodzielności. Mieszkanki mogą liczyć na wzajemną pomoc, wsparcie opiekunki społecznej oraz mniejsze obciążenie ekonomiczne — comiesięczna opłata uzależniona jest od kryteriów dochodowych seniorek. Mieszkanie składa się z dwóch dwuosobowych sypialni, wspólnego salonu, kuchni i tarasu.